Cykloshop

Turiec

Turistický aktuál z hrebeňa Krivánskej Fatry

04.10.2018
Alebo taký rýchly fotoreport zo začiatku babieho leta... Lebo posledný septembrový deň (v nedeľu) som nemal veľa času, ale počasie vyšlo takmer dokonalé - a taká príležitosť sa neodmieta. Vybehol som preto aspoň zo Šútova (ešte za brieždenia) cez Generál pod Chleb a od chaty už v gýčovom svetle po hrebeni cez oba Kriváne na Suchý. Domov tiež najkratšou cestou - cez Maguru do Kľačian, aby som už na poludnie zarezával „na rodnej hrude“.   Ale zas až tak som nešibal do koní, aby som nefotil - to počasie proste nútilo každú chvíľu zastavi...   Celý článok
Zvoní mi telefón: „Čo robíš v piatok??“  „No čo by som... Robím!“ „Ale, hybaj s nami na Lysec!“ „No nejdem, roboty ako na kostole!“   Ale nedá mi to, pozriem predpoveď na víkend a sviňa jedna, skoro ako cez kopirák podľa minulého týždňa: pracovné dni ažúro, na víkend studený front s dažďom. Kašlem na robotu, celú dovolenku som tam strávil. Volám pre zmenu ja: „Kedy to idete?“  „Hehe, chytro si si rozmyslel...“   A tak sa veziem ako pán, z BB domov do Turca, v piatok netypicky už o ôsmej ráno. Jeseň už beží naplno,...   Celý článok
Do tej krajinky na podhorí Veľkej Fatry chodím často na bajku, ale skôr sa motám po lúkach. Jeden článok odtiaľ už na Vetromagu je (odklik nižšie). Teraz som ale zabrúsil do lesov nad Sklabiňou. Pri surfovaní po leteckých mapách to totiž vyzeralo, že by sa malo dať prejsť z doliny do doliny aj vrchom - teda zvážnicami  krížom cez bočné hrebene, ktoré tie doliny oddeľujú. Nečakal som žiadne bomba scenérie, všade sa tu intenzívne ťaží drevo. Veď ani srnka neprebehla, zato traktorov a harvestorov ako na výstave. Skôr ma zaujímalo, aká časť tých ci...   Celý článok
Inak povedané: priamy útok na malofatranský Stoh. Rovno hore z Kraľovian a takisto dole. Po zelenej. S hodinovým vyvaľovaním v tráve pri smerovníku štýlom „muchy zjedzte si ma“. Lebo išlo aj o skúšku, či baciľe už dajú pokoj. Nedali, ale šľak ich traf. Lebo: prešiel front, neľudské horúčavy dočasne prestali otravovať, vzduch sa vyčistil, vetrík pofúkol, aj ranné hmličky sa objavili. No nechoď... Na úvod prudké stúpanie lesom, po spádnici pod Suchý vrch. Okrem svetelnej hry útržkov ranného oparu medzi konármi a listami stromov som cestou mohol obdi...   Celý článok
Bavili sa raz komentátori pri jednej z alpských etáp Tour, kde na Slovensku by sa našlo pre žiletkárov stúpanie s parametrami HC (Hors catégorie). A došli len ku Kráľovej holi a Martinským holiam. A len na Martinkách by sa dal spraviť dojazd etapy. Samozrejme je tu jedno „ale“ - nedalo by sa ísť až celkom hore na hrebeň. A druhé "ale" poznajú určite tí, ktorí aspoň raz išli hore autom, hehehe... Na cesťáku už je po tej ceste trochu problém aj hore kopcom...     Našťastie je tu možnosť (a asi aj príjemnejšia) vydriapať sa hore na baj...   Celý článok
Malý, ale pekný. Donedávna ukrytý pred očami väčšiny turistov vo Veľkej Fatre, v hornej časti Belianskej doliny, takmer v ústí jednej z jej bočných doliniek - Došnej. Len zopár stoviek metrov vyššie od miesta, kde pri chatovej osade Havranovo odbočuje zelená značka z doliny prudko do kopca, smerom na Borišov. Ale v r. 2013 členovia KST Turiec dotiahli k vodopádu žltú značku. Pohodlne z Havranova po asfaltke, asi kilometer, len posledných hádam 200 metrov (po odbočení z cesty) bolo treba spraviť kopaný chodník vo svahu. Ďakujeme. Vodopád má asi šesť met...   Celý článok
Pešo som tam bol x-krát, na lyžiach párkrát a vždy som si hovoril, že raz aj na bajku zájdem. Je to jednoduchý okruh na pár hodín z MT, cez severné časti hrebeňa veľkofatranského. V najvyšších polohách holí len trochu technickejší vďaka úzkemu chodníku na lúkach a hrboľatosti lesa, ale na výhľady veľmi vďačný - najmä na sever Turca a hrebeň Malej Fatry. Na začiatok dlhá rovina popri elektrárenskom kanáli: Cez Kľačany do Sučian asfalt, do Turian prašná cesta s výtlkmi, do Krpelian chodník priamo po hrádzi. Most cez kanál a mostík cez Váh, z...   Celý článok
Zima tento rok ozaj skočila akoby priamo do leta. Kdeže jarné blatá sú, všade sucho, nebojí sa človek po pojazde oprieť bajk v izbe o skriňu :-) A už druhý víkend pekný a dokonca poriadne teplý, ideál na jedno z prvých jarných roztočení nôh - zatiaľ jemne po cestách. Podhorie Lúčanskej Malej Fatry je na to ideálne, z rajeckej aj turčianskej strany, tak sme udreli na tú turčiansku. Krajinka pekná, výhľadová, netreba sa ani veľmi pod kolesá pozerať. Pomalé a dlhšie to bolo, tak išli do dresu k náradiu a duši aj nejaké cukrové bomby. Na foťák už má...   Celý článok
Malá Magura, rozlohou najmenší zo štyroch podcelkov Strážovských vrchov, je ako taký klin, vrazený zo severu do Hornonitrianskej kotliny. Jej masívny hrebeň sa plynulo dvíha od Bojníc po Boškovie laz, potom je to také húpavé hore – dole až na najvyšší bod na Magure (1141 m). O kúsok ďalej, z Malej Magury, prudko padá do sedla Obšiar. Tam už začína ďalší podcelok Strážovských vrchov – Zliechovská hornatina, konkrétne jej časť Javorinka, kde sa ráz krajiny výraznejšie zmení, najmä časté výhľady pribudnú. Javorinka je zároveň názov kopca s vl...   Celý článok
Skromný zámer znel: vyštverať sa z Belej na Lysec, ale to je málo. Takže potom sa dobre zničiť v teréne, kam veľa šliapačov nechodí. Lebo sa ten terén na skialpy nehodí: na hrebeň Veľkej Fatry sa vyhrabať cez Malý Lysec a prebojovať sa na Jarabinú. Tam vľavo vbok, nájsť zostup do Sedla za Kečkou, vydriapať sa na Kečku a po lúkach a zvážnici sa zošmýkať na Mažiarky a zbehnúť na dno doliny k chate Lysec. Okruh uzavrieť výšľapom po starej zjazdovke smerom na Medzijarky a stade už sa len spustiť po žltej nazad do Belej. Takto:     No... Jedn...   Celý článok
Auto sa rúti cestou na Martinské hole, o siedmej ráno rampa dokorán, rampár ešte zalezený, neotravuje či máme reťaze. Aj tak netreba, cesta vydretá až na výtlky (sú stále väčšie) a ideme iba ku Studničke, na zákrutu pri čerpačke pre zasnežovanie. Len musíme dať pozor, či nejaký šialenec nejde zhora. Ale miesta na vyhnutie sú. Toľko dopravný servis, parkujeme komfortne, miesto je tam tak pre desať áut. Ideme preveriť prašanové možnosti okolo Minčola, tak na úvod plynulé rozkĺzanie po zvážnici smer Priekopské hole. Lesom ako z rozprávky, popod os...   Celý článok
Som si myslel, že to bude hore len pre korčuliarov, keď po tom jarnom týždni udrelo -10. Tak sa mi ani lyže nechcelo brať, vedel som, že by som veľa nosil a ani na tom zmrznutom betóne že by to nebolo moc komfortné... Dokonca namiesto vibramov stačilo obuť len zubaté maratónky s mäkšou zmesou, prípadne ich pre pokoj v mysli poistiť retiazkovými „mačkami“. Nebolo sa do čoho zabárať. Čistého ľadu bolo ale máličko, skôr prevládal drsný šmirgeľ zamrznutého firnu. Najšmykľavejšie to bolo práve dole, tam kde bolo snehu najmenej. Štveral som sa zo Šútov...   Celý článok
Táák, zase sa najstarší slovenský silvestrák (momentálne sa ich behá osem) dožil ďalšieho roku. Už po 37. raz sa vrútocké city rozburácalo davmi fanúšikov, dlažba sa otriasala dupotom nespočetných párov nôh, reportéri Eurosportu šaleli, a tak ďalej. No dobre, koniec bulváru, na úvodné ulapenie čitateľa to hádam stačí, ide sa seriózne informovať.   Základom vysokej účasti je kvalita usporiadania a počasie. To prvé „pan pšeceda“ a jeho kolektív tradične drží na úrovni, to druhé... No, teplejšie bolo ako po minulé roky, nad nulou, zo tri ...   Celý článok
Po fronte, ktorý priniesol do dolín dážď a na kopce sňah, sa v sobotu pred Silvestrom trochu vyčasilo, tak bolo treba overiť aspoň domáce ihrisko. Čiže serpentíny na hole zo Strání: do lyží sa dá bez strachu obuť nad prvou serpentínou, nižšie sa to viac odtopilo ako pripadlo. Zlyžovať sa dá pohodlne asi jednu serpentínku pod delo, potom už je škoda aj kameňákov.   Hore je to úplne iný svet, pripadlo asi 30-40 cm. Len v stredisku jedna (pre šliapačov) nepríjemná novinka: na vstupoch na zjazdovky zákazy vstupu. Tá postavička na prvom obrázku asi nie ...   Celý článok
Večer: sobota náročná, ledva do postele v reálny čas, nedeľu plánovať sa nechce, domáce ihrisko to zaistí... Ráno: prvé októbrové, topí sa v hmle. Ale viem, že hore je raj. Už nastrojený, pozerám z okna, aký to ide bus? Jasné, ten môj, č.27, no neva. Popretekáme sa :-) Lebo prišla chuť na čapovanú, vysokohorskú, ale si ju musím zaslúžiť. Tak utekám. Rýchlo, lebo preteky. A okrem toho najhnusnejšia, industriálna, ošumelá, opustená, hmlisto sivá časť Vrútok, Slnko ako mesiac v splne. Diaľnica, podjazd, Váh a kanál, mosty. Bus akurát dorazil do Kľ...   Celý článok