Rock Machine
Zoznam článkov od 1 do 15 (z 126) >>

Turiec

Vodopád v Došnej (a Belianska dolina)

10.05.2018
Malý, ale pekný. Donedávna ukrytý pred očami väčšiny turistov vo Veľkej Fatre, v hornej časti Belianskej doliny, takmer v ústí jednej z jej bočných doliniek - Došnej. Len zopár stoviek metrov vyššie od miesta, kde pri chatovej osade Havranovo odbočuje zelená značka z doliny prudko do kopca, smerom na Borišov. Ale v r. 2013 členovia KST Turiec dotiahli k vodopádu žltú značku. Pohodlne z Havranova po asfaltke, asi kilometer, len posledných hádam 200 metrov (po odbočení z cesty) bolo treba spraviť kopaný chodník vo svahu. Ďakujeme. Vodopád má asi šesť met...   Celý článok
Pešo som tam bol x-krát, na lyžiach párkrát a vždy som si hovoril, že raz aj na bajku zájdem. Je to jednoduchý okruh na pár hodín z MT, cez severné časti hrebeňa veľkofatranského. V najvyšších polohách holí len trochu technickejší vďaka úzkemu chodníku na lúkach a hrboľatosti lesa, ale na výhľady veľmi vďačný - najmä na sever Turca a hrebeň Malej Fatry. Na začiatok dlhá rovina popri elektrárenskom kanáli: Cez Kľačany do Sučian asfalt, do Turian prašná cesta s výtlkmi, do Krpelian chodník priamo po hrádzi. Most cez kanál a mostík cez Váh, z...   Celý článok
Zima tento rok ozaj skočila akoby priamo do leta. Kdeže jarné blatá sú, všade sucho, nebojí sa človek po pojazde oprieť bajk v izbe o skriňu :-) A už druhý víkend pekný a dokonca poriadne teplý, ideál na jedno z prvých jarných roztočení nôh - zatiaľ jemne po cestách. Podhorie Lúčanskej Malej Fatry je na to ideálne, z rajeckej aj turčianskej strany, tak sme udreli na tú turčiansku. Krajinka pekná, výhľadová, netreba sa ani veľmi pod kolesá pozerať. Pomalé a dlhšie to bolo, tak išli do dresu k náradiu a duši aj nejaké cukrové bomby. Na foťák už má...   Celý článok
Malá Magura, rozlohou najmenší zo štyroch podcelkov Strážovských vrchov, je ako taký klin, vrazený zo severu do Hornonitrianskej kotliny. Jej masívny hrebeň sa plynulo dvíha od Bojníc po Boškovie laz, potom je to také húpavé hore – dole až na najvyšší bod na Magure (1141 m). O kúsok ďalej, z Malej Magury, prudko padá do sedla Obšiar. Tam už začína ďalší podcelok Strážovských vrchov – Zliechovská hornatina, konkrétne jej časť Javorinka, kde sa ráz krajiny výraznejšie zmení, najmä časté výhľady pribudnú. Javorinka je zároveň názov kopca s vl...   Celý článok
Skromný zámer znel: vyštverať sa z Belej na Lysec, ale to je málo. Takže potom sa dobre zničiť v teréne, kam veľa šliapačov nechodí. Lebo sa ten terén na skialpy nehodí: na hrebeň Veľkej Fatry sa vyhrabať cez Malý Lysec a prebojovať sa na Jarabinú. Tam vľavo vbok, nájsť zostup do Sedla za Kečkou, vydriapať sa na Kečku a po lúkach a zvážnici sa zošmýkať na Mažiarky a zbehnúť na dno doliny k chate Lysec. Okruh uzavrieť výšľapom po starej zjazdovke smerom na Medzijarky a stade už sa len spustiť po žltej nazad do Belej. Takto:     No... Jedn...   Celý článok
Auto sa rúti cestou na Martinské hole, o siedmej ráno rampa dokorán, rampár ešte zalezený, neotravuje či máme reťaze. Aj tak netreba, cesta vydretá až na výtlky (sú stále väčšie) a ideme iba ku Studničke, na zákrutu pri čerpačke pre zasnežovanie. Len musíme dať pozor, či nejaký šialenec nejde zhora. Ale miesta na vyhnutie sú. Toľko dopravný servis, parkujeme komfortne, miesto je tam tak pre desať áut. Ideme preveriť prašanové možnosti okolo Minčola, tak na úvod plynulé rozkĺzanie po zvážnici smer Priekopské hole. Lesom ako z rozprávky, popod os...   Celý článok
Som si myslel, že to bude hore len pre korčuliarov, keď po tom jarnom týždni udrelo -10. Tak sa mi ani lyže nechcelo brať, vedel som, že by som veľa nosil a ani na tom zmrznutom betóne že by to nebolo moc komfortné... Dokonca namiesto vibramov stačilo obuť len zubaté maratónky s mäkšou zmesou, prípadne ich pre pokoj v mysli poistiť retiazkovými „mačkami“. Nebolo sa do čoho zabárať. Čistého ľadu bolo ale máličko, skôr prevládal drsný šmirgeľ zamrznutého firnu. Najšmykľavejšie to bolo práve dole, tam kde bolo snehu najmenej. Štveral som sa zo Šútov...   Celý článok
Táák, zase sa najstarší slovenský silvestrák (momentálne sa ich behá osem) dožil ďalšieho roku. Už po 37. raz sa vrútocké city rozburácalo davmi fanúšikov, dlažba sa otriasala dupotom nespočetných párov nôh, reportéri Eurosportu šaleli, a tak ďalej. No dobre, koniec bulváru, na úvodné ulapenie čitateľa to hádam stačí, ide sa seriózne informovať.   Základom vysokej účasti je kvalita usporiadania a počasie. To prvé „pan pšeceda“ a jeho kolektív tradične drží na úrovni, to druhé... No, teplejšie bolo ako po minulé roky, nad nulou, zo tri ...   Celý článok
Po fronte, ktorý priniesol do dolín dážď a na kopce sňah, sa v sobotu pred Silvestrom trochu vyčasilo, tak bolo treba overiť aspoň domáce ihrisko. Čiže serpentíny na hole zo Strání: do lyží sa dá bez strachu obuť nad prvou serpentínou, nižšie sa to viac odtopilo ako pripadlo. Zlyžovať sa dá pohodlne asi jednu serpentínku pod delo, potom už je škoda aj kameňákov.   Hore je to úplne iný svet, pripadlo asi 30-40 cm. Len v stredisku jedna (pre šliapačov) nepríjemná novinka: na vstupoch na zjazdovky zákazy vstupu. Tá postavička na prvom obrázku asi nie ...   Celý článok
Večer: sobota náročná, ledva do postele v reálny čas, nedeľu plánovať sa nechce, domáce ihrisko to zaistí... Ráno: prvé októbrové, topí sa v hmle. Ale viem, že hore je raj. Už nastrojený, pozerám z okna, aký to ide bus? Jasné, ten môj, č.27, no neva. Popretekáme sa :-) Lebo prišla chuť na čapovanú, vysokohorskú, ale si ju musím zaslúžiť. Tak utekám. Rýchlo, lebo preteky. A okrem toho najhnusnejšia, industriálna, ošumelá, opustená, hmlisto sivá časť Vrútok, Slnko ako mesiac v splne. Diaľnica, podjazd, Váh a kanál, mosty. Bus akurát dorazil do Kľ...   Celý článok
 Už zajtra 28.10.2017 otvoria v Kremnických vrchoch pri Skalke neďaleko Kremnice novú feratu. Zaistená trasa sa nachádza pri tzv. Flochovskom chrbáte neďaleko Peknej vyhliadky a dostanete sa na ňu po hrebeňovej červenej značke. Jedná sa vlastne o tri zaistené feratky obtiažnosti B,C a E, pričom tá najťažšia je zároveň aj najťažšou zaistenou trasou na Slovensku. Na tomto turistickom okruhu sa nachádza aj známy nedávno zrekonštruovaný Tunel. (odkaz na článok dole) Ponúkame vám zatiaľ prvé fotky z ferraty, viac informácií prinesieme neskôr. foto: Sisa...   Celý článok
Najskôr trochu vlastivedy: keď sa (poriadne) pozrieme na (poriadnu) mapu rodnej hrudy, neujde nám, že zo slovenských kotlín je tá Turčianska tvarovo najkompaktnejšia, ale najmä najvýraznejšie „oplotená“ pohoriami. Skoro súvislý plot, navyše komplet na červeno natretý. Poriadne dlhý samozrejme (210 km) a ako na profile vidno, aj poriadne zubatý (+10 981 m). Normálneho turistu logicky napadne, že by to bola logická línia na pár dní. Stan, spacák, večer čaj na ohni a tak... Čo ale napadne nenormálneho? No jasné: predsa keď Hikeplanner ukazuje 69 hodín a z t...   Celý článok
Malofatranský Kľak (1352 m) je ikonický kopčok s charakteristickou asymetrickou siluetou. Najviac je navštevovaný samozrejme z Fačkovského sedla, Turčania lezú hore najmä z opačnej strany, z Vrícka. Už sme sem raz takto liezli, odklik je pod článkom. To bol ale dlhší okruh, kde sme využili aj dva neznačené chodníky na nástup a zostup. Teraz to bude o dosť kratšia cesta, direttissima z dediny tam a nazad. Hore slušne po zelenej, popri známom Kľackom vodopáde, dole ale zase po jednom neznačenom chodníčku - cez bralo Partizán. Nech je trochu zmena... Celé je to...   Celý článok
Sobota ráno 1. júla, Terchová, námestie pod plechovým Jánošíkom: Maťo Drozd hlási dve minúty do štartu a pod štartovou bránou nikto... Okrem neho a niekoľkých ďalších organizátorov. Dôvod? Pretekári sa neďaleko odtiaľ tlačia ako ovce v košiari pod igelitovými strieškami trhovníckych stánkov. Lebo počasie zas ukazuje, že aj tentokrát (ako zatiaľ každý rok) prispeje k extrémnosti najnáročnejšej slovenskej stovky. Aladin nesklamal a po tropických horúčavách minulých týždňov poslal na Slovensko pár frontov s lejakmi a búrkami. Ten posledný ...   Celý článok
Chlapcom hôrnym bežcom z Tureckej sa organizovanie zapáčilo, tak k tretiemu ročníku dvadsaťpäťky cez Krížnu pridali aj dvojnásobnú trať. 3100m prevýšenia na 52km, to je viac ako slušný parameter, profil ako píla. Preto bol tento beh hneď aj zaradený do skyrunningovej termínovky (www.skyrunning.sk). Len sranda bola, že napriek názvu sa „ultras“ na Krížnu nedostali :-) Ale za ľudovú dvacku si ju mohli z hĺbky dolín poobzerať: z bystrickej, potom turčianskej a nakoniec aj z liptovskej strany. Pre ľudí zvyknutých už pred akciou na „fullservis“ pr...   Celý článok