Chleb novoročný: skialpaktuál bez lyží

03.01.2020
chleb-novorocny-skialpaktual-bez-lyzi

Lebo sa mi nechcelo lyže na hrbe nosiť hodinu do kopca – zo Šútova od vlaku až na Zajacovú. Alebo inak: že je malofatranské skialpové zázračno v akej – takej snehovej podmienke, to sa vie už pár dní. Ale po Silvestri sa urobila aj podmienka meteorologická (taká typická januárová inverzia), tak mi nedalo. V skratke pre tých, čo sa po fejsbúkoch furt vypytujú: dá sa. Kľúčová otázka skôr znela, odkiaľ hore a pokiaľ dole. Z Trusalovej po ceste autami na Zajacovú hladšie ako v lete, sneh pozakrýval jamy. No zmenil sa na ľad. Ide to aj bez reťazí, ale ak ide niečo oproti, hrozí priekak.

Zo Šútova po zelenej na Zajacovú samozrejme viac po skalách ako po snehu, stopy od mačiatok, vibramov aj lyžiarok, nechýbali ani od áut a bajkov. Ale bola aj jedna po lyžiach, a to aj smerom dole! Niekto nenávidí svoje kameňačky :-) Nad Zajacovou už pár metrov za prvým, najšutrovitejším úsekom cesty sa dá opatrne skočiť do lyží, ale smerom dole treba vyzuť už na skládke, prinajlepšom pár metrov pod ňou, ešte vysoko nad zákrutou. Preleštená stopa od zákruty popri potoku sa tvári komfortne, vyššie je to vraj ešte prekážková dráha. Na skratku zo Zajacovej na skládku treba zatiaľ zabudnúť, len jej horná polovica je šliapateľná. Aj keď: niekto to tam tiež skúšal aj smerom dole, lesom.

Nad skládkou iný svet: na zjazd z Generála by som síce radšej volil serpentíny s ratračou stopou, ale aj les pod Ploštinami je už poriadne počmáraný. Nie je tých 30 – 40 centi bez základu síce nič moc, ale zvykáme si, že?

Generál vytunený ako fisová zjazdovka, len „slalomové bránky“ sú ešte poriadne nahusto nastavané. Pešiaci by nemali uhýbať zo svojej stopy ani na krok, lebo hneď sa prepadnú po kolená do jafúr.

Hore tvrdo, ale nie ľadovo. Ľad len na chodníku, vyleštenom lopármi a zadkami. Kriváň aj so svojimi muldami nepoužiteľný, Chleb len na fliačkoch, ale zúfalci už oblúčikovali všade kde sa dalo. A niekde aj kde sa nedalo. Len Hromové sa tvári hromovo, biele pláne takmer bez poškvrny. Ale po prachu už ani spomienka: tvrdá krusta, vetrom ubitá, popoludní zmäknutá, lyže udrží. Ale ide vraj snežiť...

Ešte jedna pre pešiakov: na chodníkoch je to v podstate aj na maratónky, ale poludňajšie slnko a dupajúce davy ten sneh pekne leštia a „noci sú tu chladné“. Takže vrelo odporúčam aspoň mačiatka. Hlavne talentom, ktorí lezú z lanovky rovno na kopec :-)

Fotky Chleb novoročný: skialpaktuál bez lyží

RE: Chleb novoročný: skialpaktuál bez lyží.
Čendo 03.01.2020
Tradícia so smerovou značkou na pivo zachovaná - aspoň to,keď sňahy neprajú v MF. Bol som 31.1. na VFK.Šlapať sa dá od chaty Vrátna,ale lyžovačka nula celá nula nič.

JJ 04.01.2020
Môžem potvrdiť, že od skládky by si volil správne; dalo sa v tento deň aj na bežkách hore aj dolu to bola paráda.