Korytom Mlynského potoka na Martinské Hole

29.06.2008
korytom-mlynskeho-potoka-na-martinske-hole

Severná časť Lúčanskej Malej Fatry je najviac navštevovaná v okolí „lyžiarskeho skanzenu“ na Martinských Holiach, kde hrebeň medzi Veterným a Minčolom poskytuje pekné výhľady na všetky strany. Najviac využívanou prístupovou trasou na Hole je nepochybne „stará cesta“ po žltej značke z Podstrání (časť Martina), od konečnej zastávky liniek MHD č.40 a 41. Výstup trvá (podľa trénovanosti a chuti samozrejme...) okolo 2 hodín a tento čas uvádzam hlavne preto, lebo z rovnakého východiska sa dá hore dostať aj jednou zaujímavou „skratkou“, ktorou ale nevedie žiadny chodník.

Aspoň na mape vyzerá výstup dolinou Mlynského potoka (dá sa nájsť aj pod názvom Malý alebo Pivovarský potok) viac „priamočiaro“ ako po serpentínach žltej značky (mapa). Potok tečie predsa po spádnici, nie? Ale jednoduchý postup končí hneď za poslednou chatkou, kde treba opustiť cestu a vydať sa hore korytom potoka.

2_-_zvyšky_lomu_na_začiatku_doliny

Úvodná časť má mierny sklon, ale aj tak už treba skákať z kameňa na kameň a preliezať spadnuté stromy (obrázok 1). Najmä tých stromov bude vyššie viac a čoraz šmykľavejších. Prvou raritou na trase, len pár stoviek metrov od konca cesty je „pomník“ ľudskej činnosti (obrázok 2) v podobe zhrdzaveného drviča kameňa. Malý, len asi 9 metrov vysoký kameňolom, ktorý tu voľakedy fungoval, už našťastie nie je v teréne veľmi viditeľný. Zato v koryte potoka sa doteraz váľajú zvyšky lana a dokonca aj jeden vozík z nákladnej lanovky. O kúsok vyššie si potok na niektorých miestach prelamuje cestu úzkymi kaňonmi – lemované sú strmými stenami z amfibolitu, čo je jedna z najstarších hornín u nás (obrázok 3, 4). Aj širšie okolie je vraj najmä pre geológa veľmi zaujímavé. Prvé z vodopádov, ktorých je na trase neúrekom, sú skôr také menšie „vodoskoky“ a dajú sa pohodlne obísť alebo preskákať po kameňoch (obrázok 5, 6). Ako porovnávacie meradlo mi poslúžil dvojmetrový kamarát - spolulezec.

Postupne sú vodopády čoraz vyššie a častokrát sa dajú preliezť len za cenu premočených nohavíc a topánok (obrázok 7), niektoré ale treba riadnou okľukou obísť. Vodopády oddeľujú úseky koryta s miernejším sklonom, kde pohyb komplikujú tie hnusne šmykľavé kmene a riadne balvany (obrázok 8). Kto sa zapotí alebo zasviní viac, ako je mu milé, môže sa okúpať v niektorom z početných a dosť hlbokých „obrích hrncov“ pod niektorými vodopádmi (obrázok 9).

V hornej tretine toku sa potok vetví na dve hlavné zdrojnice (obrázok 10). Kto sa dá doprava, uvidí kúsok nad ich sútokom najväčší a najkrajší vodopád (obrázok 11) a pod vodopádom dve malé jaskyne (obrázok 12). Nad vodopádom je už tok miernejší a monotónnejší, vodopád samotný však treba obísť po poriadne strmom svahu. Kto sa od sútoku vyberie vľavo, bude viac preliezať, podliezať a obliezať ležiace kmene, často aj cez pŕhľavové húštiny. Obe cesty – necesty ale napokon vychádzajú na civilizovanú štrkovú cestu, ktorá od chát na Martinských Holiach vedie k záchytom prameňov nášho potoka a vedie po nej aj modrá turistická značka.

7_-_postupne_sú_vodopády_čoraz_vyššie

Nám cesta trvala takmer tri hodiny a že sa blížime ku koncu, to nám pripomínalo stále viac odpadkov v koryte. Celá trasa výstupu pripomína rokliny Slovenského Raja a navodzuje otázku, prečo si takýto krásny kút prírody nezaslúži niektorý z vyšších stupňov ochrany. Napríklad holoruby na strmých svahoch v dolnej časti vyzerajú dosť hnusne a viem si predstaviť, čo sa z nich valí do potoka pri takom dobrom letnom lejaku.

Na cestu odporúčam leto alebo skorú jeseň, keď sa už na hrebeni netopí sneh a ešte veľmi neprší. Koryto je vtedy najlepšie priechodné, ale potok má stále dosť sily, aby vynikla krása jeho početných vodopádov.

Fotky Korytom Mlynského potoka na Martinské Hole

viktor (info@podstromami.com) - 28.03.2011
dobry, v ktorej casti cesty je asi ten kamenolom?

Martina 28.03.2011
v spodnej časti, nad rekreačnými chatami cca 20 min

Martin (dmartin@zoznam.sk) - 06.11.2011
ahojte, dna 5. 11. 2011 som so synom isiel na tento potok v roku 1996 som spolu s priatelmi raz absolvoval prechod tymto koritom a zaznamenal so to na kameru, syn si potreboval natocit pekne zaberry prirody tak som ho tu doviedol a bol som veru hlboko sklamany zaciatok bol ako tak pekny a zachovaly asi po 4 obraok prispevku avsak potom sme sa dostali na useky kde z bolku su spravene dve zvaznice cesty do koryta potoka a teraz je siroke a strkovite, hrooza. Dalej sme ani nesli. Vie niekto ako to vyzera dalej?

Ripo 07.11.2011
Nejake zvaznice tam boli aj pred tym, len nevyzerali velmi pouzivane, tak ich mozno rozsirili. Alebo zeby uplne nove? Kazdopadne vyssie je koryto krajsie, ten 4. obrazok je este z dolnej, sirsej casti potoka,

Jano Topercer (jano.topercer@gmail.com) - 30.07.2013
Nazdar, Rišo, túto dolinku sme už v r. 1993 zaradili do regionálneho územného systému ekologickej stability (R-ÚSES) okresu Martin ako genofondovú lokalitu č. 27 Mlynský potok. Zároveň je to už dávnejšie navrhnuté maloplošné chránené územie, kde-tu s ešte stále zachovanými rôznovekými starými porastami bučín a smrečín s prirodzeným druhovým zložením a výskytom viacerých ohrozených druhov živočíchov, o.i. citlivých na vyrušovanie (tuná ich nebudem menovať). Dolina Mlynského potoka je jedno z 2-3 území v Lúčanskej Fatre, kde tí chudáci ešte žijú (či skôr dožívajú). Žiaľ, sme na nenažratom pakomančskom Slovensku a v "transparentnom" Martine - no a v pôsobnosti demoralizovaného Ministerstva životného prostredia SR a Štátnej ochrany prírody SR, kde najmä od r. 2006 obhajujú (česť výnimkám) už +-len záujmy prežitia na svojich flekoch a nie záujmy prežitia prírody. Majú - samozrejme neoficiálne - zakázané vyhlasovať chránené územia a v tých existujúcich odkývavajú skoro všetko, čo si niekto len trochu prachatejší/vplyvnejší zmyslí - lesné cesty, holoruby (pozri Drobkov, Smrekovicu, východné Nízke Tatry,,,), chaty, zjazdovky (pozri Chopok, T. Lomnicu,,, ale aj Martinské hole), heliporty (pozri Štrbu) a plno iných ničivých zámerov, medzi ktoré sa, žiaľ, zaraďuje aj chodník a ferata, ktorú teraz ťahajú cez túto dolinu. Čo si pamätám, tak branža ochrany prírody a ŽP ešte nebola v takých s*ačkách ako teraz - a asi až keď dofaklia poslednú nesprístupnenú dolinu, tak im (či skôr až ich deckám) možno-možno dôjde, o čo nás všetkých pripravili.

Ripo 01.08.2013
Jano vdaka za vysvetlenie, bohuzial smutna realita, ktoru my neznali len tusime, je asi este horsia, ked sa na to pozries ty ako odbornik. Ludom tazko vysvetlit, ze aj ine druhy okrem nasho potrebuju svoj zivotny priestor...

Jaraba 12.08.2013
Rišo, nevieš náhodou niečo bližšie o tej ferrate? Videla som fotky a vyzerá to zaujímavo. Ale z iného zdroja som počula, že zatiaľ sa tam nemôže chodiť. Máte niekto nejaké info?

Ripo 12.08.2013
Neviem dokopy nič, len čo mi známy povedal: vraj je to z nejakých europeňazí a vzniká to v spolupráci mesto+HZS+stredisko+ktovieeštekto. V reportáži na STV som videl známe ksichty z HZS a z Holí na "výzdobe doliny" pracovať, ale po tom, čo tu Jano napísal, nie som z toho nadšený, nech už tam postavia hocičo.

Jaraba 13.08.2013
Vďaka aj tak... No, na tú ochranu prírody sa dá dívať dvojako. Neupieram jej potrebu, ale stále si myslím, že vibramová podrážka jednotlivca napácha značne menšie zlo ako developeri alebo drevorubači v národných parkoch.

Ripo 13.08.2013
Do istej miery máš pravdu, ale na ochranu prírody by sme sa nemali dívať "dvojako", teda najmä nie systémom "áno chrániť, ale len keď sa to nedotkne mojich záujmov a potrieb". Lebo aj "tisíckrát nič umorí slona" ako sa hovorí a tie druhy, citlivé na vyrušovanie, sú citlivé asi práve preto, že im nielen buldozér, ale aj ten občas sa objavujúci človek v tých miestach škodí. A to tým viac, čím majú menej miest, kam sa utiahnuť, lebo my sme už všade. A pretože nie som odborník na ekológiu, budem dôverovať odborníkovi, ktorého argumenty sú podopreté objektívnym výskumom a nie subjektívnym názorom.