Skialpaktuál: Lysec z oboch strán

15.01.2017
skialpaktual-lysec-z-oboch-stran

Sobota ráno – snehová kalamita na strednom Slovensku dozúrila, odišla vyvádzať niekam ku Košiciam. V Turci sa to pomaly trhá, občas posneží, teplota príjemne jemne pod nulou. Pred náročnejšou nedeľou sa hodí kratšia rozcvička, Lysec je na to ideálny.

Ešte za šera štartujem z Belej do Belianskej doliny. Tá je ideálna pre bežkárov, aj na bajku by sa dalo skvelo. O chvíľu odbočka do Slávkovej doliny, po žltej. Tu to býva nepríjemné, rozbité ťažbou dreva, rozbahnené tečúcou vodou. Teraz paráda, väčšinou samý ľad a na ňom pár cm prašanu. Ale miestami o niečo v snehu zavadím, našťastie len konáre a hrudy ľadu.

Vyššie na lúkach prerážam takých 15cm čerstvého. Nad starou zjazdovkou sa pripájam na zaviatu, ale viditeľnú  stopu, len jeden človek šiel predo mnou dnes, trochu ju od včera oživil. Predbieham ho (s poďakovaním) nad Poľkou, už na začiatku vrcholového hrebeňa, tam už ale veľa roboty s prerážaním nie je, vietor upratal. Skôr je problém, že nevidím pod nohy, už som v mrakoch. Smerom dole to nebude nič moc.

Takže zhora idem prvý zjazdík po modrej smerom do Jasenskej doliny. Pomedzi stromy je prašanu až moc, je to pomalé na moje úzke garniže. Až nižšie v strmšom sa dá užiť prachovačka. Akurát sa začínam tešiť, ako budem pretláčať stopu smerom hore, keď zrazu míňam šesťhlavú partiu. Mám ja dnes šťastie :-)

Pásy lepím takých 300m pod smerovníkom Grúň, kúsok nižšie, ako sa chodník ponorí do lesa. Keď chytím prvý konár pod snehom, končím, otáčam. Nemá to zmysel, lyže trápiť.

Partiu predbieham pomerne skoro, nie je to sranda, prešľapávať v tomto snehu. Tu je odhadom 30cm nového. Oproti sa dole rúti ďalšia partia, hovoria že tiež to otočia nazad niekde pri Grúni. Tak si dám za odmenu ešte jeden zošup, bude po nich vyleštená stopa a oblúky je stále kde robiť. A mám čas do autobusu.

Po druhom výstupe už len odjazd nazad do Belej po žltej. Hore už smerujú davy, aj rozlyžované jesto, ale nevadí, lebo lepšie vidno pod nohy a lyžba až po Poľku je parádna. Takých 10cm prášku na tvrdom podklade. Kto chce, užije si aj húpačky na prevejoch. Pod Poľkou samozrejme práškový slalom pomedzi kriaky.

Na zvážnici v traverze dva „retardéry“: jeden treba podísť lesom, tam sa to asi rýchlo do hliny vyderie. Zjazd na lúky je rýchly, ale relatívne bezpečný, nič netrčí ani na zákrute.

Ako vyzerá spodok zjazdovky nad parkoviskom na Lehote netuším, v hornej časti vyzerali byť oblúčiky komfortné, aj keď spod snehu stromčeky trčia. Ale stopa samozrejme preleštená až no...

Ja už len nazad na lúky, k smerovníku „Pod Medzijarkami“, trochu zmením trasu a šmyknem sa popod les po ratračej stope smerom k lanovke na Kašovej a až odtiaľ dole do Slávkovej doliny. Medzitým mi nejaký turista pokazil stopu dolinou :-) Ale nevadí, aspoň vidím, že pod snehom to ani zďaleka nie je také ľadové, ako sa ráno zdalo.

Takže už len dať prednosť stádu jeleňov a dokorčuľovať do dediny, pekný výlet vybavený, aj keď fotopočasie nebolo.

Fotky Skialpaktuál: Lysec z oboch strán

sherpa 16.01.2017
Riso, za tie retardery a krivansky typ mas pochvalu ;-), ne tak bomba komentare, paradne oddychove citanie tieto tvoje tulacky, furt akcne a furt dacim potesia i prekvapia.

Ripo 16.01.2017
Vdaka vdaka, teraz o prekvapenia nie je nudza, ked nadzigalo vsade :-)

Peter 16.01.2017
tak tak radosť čítať, ja som to bol obzreť nedelu ráno,a tiež nádhera.. sobotu kolo jednej som zazrel v Belej na zástavke jedného alpera, možnože si to bol aj ty :))

Ripo 17.01.2017
No ja som tam ziadneho nevidel, tak som to musel byt ja :-) Na zastavke pri OcU

Čendo 17.01.2017
Ej,mám resty,som tam ešte nebol (a ešte kde všade by som chcel byť) vďaka za report.