Skialpaktuál: Martinské Hole a Minčol

18.12.2016
skialpaktual-martinske-hole-a-mincol

Šéfredaktor Vetromagu zdrhol na trojmesačnú dovolenku do Švajčiarska, tak sa časť redakcie vybrala na služobnú cestu, obzrieť kvalitu prášku v tradičnej destinácii medzi Hoľami a Minčolom v Lúčanskej Fatre. Služobný voz ostal na polceste na Hole, pri Partizánskej studničke. Z parkoviska „o level“ nižšie v sedle pod Hradišťom by to na pásoch išlo tiež, ale len po zvážniciach, lesom isto nie. Lebo nádielka prachu spred viac ako dvoch týždňov sa natopila, sadla, zmrzla... Základ je, ale na ňom ešte nič moc nového, len niekoľko sypkých cm spred pár dní. Skôr to maskuje korene a kamene, ako pomáha.

Takže od auta komfortne na Priekopské hole, aj potôčiky cez cestu už sú prikryté snehom, len na jednom napájadle pred Dlhou lúkou bolo treba lyže preniesť. Traverz pod Minčol samozrejme super, dokonca aj stúpanie na Minčol v pohode, dokonca s trochou pozornosti dobré aj na zjazd. Aj keď čučoriedky ešte trčia, aj sa lyže do nich mimo chodníka prepadajú. Oba Minčoly aj sedlo Okopy medzi nimi samozrejme vydreté vetrom do hliny, ale lúka pod Predným Minčolom smerom na východ parádne lyžovateľná: tvrdá kôrka drží a na nej pár centimetrov prašanu. Dali sme si ju dvakrát.

Potom nastal čas na prieskum smer Hole. Tak hrebeňový chodník tradične prechodený pešiakmi, snežničiakmi aj šľapkami, mimo neho prepadák do čučoriedok. Strmší výstup na Šíravy smerom hore v pohode, dole by bol trochu problém. Miestami vyfúkané na podklad, mimo chodník sa to prepadalo, tu ešte snehu treba. Zato posledný kratší kopček k smerovníku za Krížavou čistý komfort, hore aj dole.

Pred vysielačom samozrejme predieranie kosodrevinou, popri plote tiež trochu boj, tu sa rodia drssssní chlapi aj baby, popri tom drssssnom betóne. Od rotundy sme si dali „Flocha“ (trochu slalomu po zjazdovke) a davaj nazad. Po druhom predieraní kosodrevinou a zjazdíku na Šíravy padlo rozhodnutie: skúsime skratku: odbočíme doprava, polyžujeme dole strminou a hádam k zvážnici  popri potoku nejako prekľučkujeme. Niekto dokonca išiel pred nami, stopa ukazovala, že ani tu sa to neprepadáva. Podarilo sa, snehu dosť a držal, jv svahy sú tu teraz skrátka super. Takže už len komfortné kazenie bežkárskej stopy po zvážniciach a pekný deň za nami. Ostatné podstatné je na fotkách.