Minčol nad Vrútkami oboma trasami: bleskový skialpaktuál

13.02.2022
mincol-nad-vrutkami-oboma-trasami-bleskovy-skialpaktual

Takže kto sa teraz nechce tlačiť s davmi na serpentínach zo Strání na Hole, vrelo odporúčam žltú aj modrú na Minčol z Vrútok. Na to, ako je dole v meste málo snehu, dajú sa obe farby nie že pohodlne vyšliapať, ale dokonca aj bezpečne zlyžovať prakticky „od emhádé k emhádé“, alebo ako hovoríme my inteleguáni „kártukár“ :-) Na žltej dokonca aj nižšie. Čo počas kalamity napadlo, zvlhlo, sadlo a zmrzlo, ale cukor kryštál nehrozí. Takže žiadne prebáračky, lyže ledva nejakú stopu zanechávajú, A pešiaci už majú svoje brázdy, tak neprznia tie lyžiarske (väčšinou).

Takže modrá: v pohode od smerovníka „Ústie Kamennej doliny“, tam sa dá aj zaparkovať, ak tam lesáci nenaťahajú drevo. Nižšie potom až na otočke spomenutej emhádé. Len treba skočiť cez potok a bordel po ťahaní stromov, potom už len do lyží. Tam sa dá v pohode aj zlyžovať lesom, toľko tam je snehu. Drsného, zmrznutého. Zatiaľ. V úvodnom stúpaní na križovatku zvážnic v riedkom lese čisto pod nohami, potom v strmšom a užšom pod Diaľnou majú pešiaci aj šliapači pekne svoje vlastné stopy, a vlastne tak až hore. Dole tvrdý šmirgeľ, hore na ňom vrstvička čerstvého poprašku, ktorý už okolo obeda na slnku vlhol.

Takže žltá: čo žltá, od hlavnej cesty, od Partizánskeho cintorína sa dá! Kto chce od rampy autom, nech zaparkuje hneď pri nej, to vyššie parkovisko nie je odhrnuté. Do Sedla za Hradišťom špinavý, zmrznutý takmer cukor kryštál, ale drží aj v najprudšom. Potom čistý, vŕzgavý, tvrdý, jemnozrnný sneh. Je dobré hneď za smerovníkom odbočiť doprava z pešej stopy - riedkolesom sa dá komfortne obísť zúženie v mladine a napriamiť línia. Skalný prah v strmom zúžení na Ráztokách je skrytý pod snehom tak, že aj dole by sa cezeň dalo. Vyššie sú tie strmšie zúženia najmä pre pešiakov, aj také rozryté, ale snehu toľko, že aj pre lyže ostáva. Na Dlhej lúke si potom nájde každý svoju líniu, miesta dosť.  Do traverzu smer Sedlo Prašivé len málo lyží viedlo (všetci priamo hore na hrebeň alebo doľava na Priekopské hole), tak dominuje pešia stopa.

Takže čo Minčol samotný? Okolo sedla Okopy toľko snehu na jafury nalepilo, že skoro nič netrčí, aj v okolí dvojkríža na vrchole tie kamene netrčia až tak, ako zvyknú. Strmý zjazd do sedla Prašivé je bezpečný až no, aj keď už intenzívne prebrzdený. Na žilinskú stranu zdá sa to isté.

Ani_ten_okolovrcholový_kameňolom_nie_je_teraz_vetrom_skoro_vôbec_odfúkaný.

Takže modrá sa lyžuje lepšie ako žltá, nie je tam taký hustý les a toľko mladiny. Žltú treba v užších, strmších úsekoch viac obchádzať bokom, lesom, ale dá sa zlyžovať aj strmý a zahádzaný les pod Sedlom za Hradišťom. Najparádnejšia lyžba je samozrejme na hranici lesa okolo modrej značky, priamo pod hrebeňom. Ku žltej (pri rampe smerom na Hole) sa ale dá potiahnuť popri potoku až zdola od hlavnej cesty - pre výškových metristov je to skoro o 200 výškových viac.