Prašanovo aktuálne z arktickej Ploskej

21.12.2021
prasanovo-aktualne-z-arktickej-ploskej

Po dvoch dňoch zúrivého severáku so snežením sa počasie počas najkratšieho dňa v roku trochu upokojilo, aj slnko vyšlo - miestami. Tak len krátky report: z Vyšnej Revúce sme po žltej vyliezli na Ploskú, zlyžovali na juh k salašu pod Kýškami, vyliezli nazad skoro na vrchol a rovnakou cestou dole do Revúc. Až na to, že sme k chodníku priľahlé strmšie lúky trochu porýľovali. Lebo stručne povedané: na starom a zmrznutom základe 10-20 cm riedkeho páperia. To ale len v strednej časti. Nízko nad dedinou šutre a na lúke krtince, hore pod Ploskou zas ľadové šindle.

Takže obuli sme sa kúsok nad kaplnkou a nasledovali sme jediného predjazdca, ktorý potiahol stopu hore najprv trochu bokom po lúke, vľavo od značky. Lebo krajina krásne biela, ale na tom prvom úseku šutre striehnu. Aj v prvej serpentíne pod Bučinou. Ale lúka - skratka sa zdala byť zlyžná, aj keď trávy trčia. Podobne lúky okolo tej vyššej serpentínky.

Na pasienkoch okolo salaša páperia pribudlo, pod sedlom už ufúkané dosky a nad smerovníkom hnusné ľadové šindle. Tesne pod vrcholom Ploskej zas lepší, ufúkaný sneh, už sa to ale nikde neprepadáva do trávy, drží to. Ale zas arktída, sneženie, severák, kosa, neviditeľnosť.

Lyžovačka popri tyčiach smerom na juh nič moc, najskôr kľučkovanie pomedzi šindle. Ale čím nižšie, tým viac parádneho prachu, až nás zastavil okraj lesa pod salašom. Nazad sa stopa neprerážala vôbec ťažko, ozaj krásne premrznutý bol ten prášok. Nebojte nič, ešte sme niečo nechali aj na stredu :-)

Vrchol sme mierne obtraverzovali, ale do Mlynskej jamy nebolo vidieť, tak sme zhrkotali nazad pod Čierny kameň a už sme len cestou dole využívali strmšie sklony, aspoň na pár nesmelých oblúčikov: spod Čierneho kameňa na značku, skratku tej vyššej serpentíny s parádnym predĺžením okolo náučného panela až do „Machanovie jamy“, aj skratku dolnej serpentíny. A nič sme nechytili.

Vyzúvali sme tam, kde sme obuli, lebo bez škôd na sklzniciach sa podarilo preštrikovať pomedzi krtince a medze popod les a popri kríži. Takže: dá sa! Užívajte :-)